© Copyright 2011 tot heden - John Damen - Sport Motions - Alle rechten voorbehouden
Sport Motions 2014
Bikers’ Classics Francorchamps
Het
is
alweer
de
twaalfde
editie
van
de
Bikers’
Classics
op
het
circuit
van
Spa
Francorchamps.
Het
mag
zeer
zeker
gezien
worden
als
de
“klassieker
onder
de
klassieke
evenementen”.
Dit
jaar
heeft
het
evenement
zoals
altijd
weer
een
bepaald
thema.
Deze
keer
is
dat
het
“40-jarig
bestaan
van
Suzuki
RG500”.
Dat
betekent
dat
we
vooral
Suzuki’s
zullen
zien
op
het
circuit
in
de
Belgische
Ardennen.
Maar
natuurlijk
zullen
ook
andere
merken
met
oude
racemotoren
te
zien
en
te
horen
zijn.
Ook
staan
een
behoorlijke
hoeveelheid
oude
zijspancombinaties
uit
de
Grand
Prix
glorietijden
op
de
lijst.
Op
de
Suzuki’s
zullen
we
onder
andere
Teuvo
Lansivuori,
Steve
Parrish,
Philippe
Coulon,
Mick
Grant,
Freddie
Sheene
(zoon
van
Barry),
Bo
Granath
en
onze
eigen
Nederlandse
trots
Wil
Hartog
en
Marcel
Ankoné
te
zien
krijgen.
Bij
Yamaha
zijn
weer
de
bekende
gezichten
als
Christian
Sarron
en
Steve
Baker
die
langskomen.
Bij
de
zijspannen
zijn
ook
de
nodige
wereldkampioenen.
Zo
zien
we
als
grootste
publiekstrekker
Rolf
Biland/Kurt
Waltisperg
op
de
deelnemerslijst.
Maar
ook
Michel/Burkhard,
Schwarzel/Huber,
Steinhausen,
Webster,
Jones/Ayres
en
Bohnhorst
zijn
aanwezig.
De
bekendste
Nederlandse
zijspancoureur
Egbert
Streuer
is
ook
aanwezig
al
zal
hij
zelf
niet
rijden.
Ik
ben
op
zondag
aanwezig
om
een
impressie
te
maken
voor
Sport
Motions.
Het
weer
ziet
er
in
de
vroege
ochtend
nog
veelbelovend
uit
want
de
zon
laat
zich
zo
nu
en
dan
zelfs
even
zien.
Dit
tegen
de
voorspellingen
in
want
het
zou
veel
regenen
vandaag.
Maar
zoals
altijd
weet
je
het
in
Francorchamps
nooit.
Allereerst
loop
ik
door
de
pitstraat
en
het
paddock.
En
zo
ontmoet
je
wat
coureurs
zoals
Steve
Baker
en
Marcel
Ankoné
die
je
inmiddels
al
herkennen
en
waar
je
even
een
praatje
mee
maakt.
Dingen
die
je
vroeger
nooit
voor
mogelijk
had
gehouden.
Maar
dat
is
het
mooie
van
deze
evenementen,
het
publiek
kan
zonder
problemen
bij
de
coureurs
en
motoren
komen.
De
coureurs
hebben
nu
natuurlijk
meer
tijd
en
kunnen
aandacht
geven
aan
hun
bewonderaars.
In
de
pits
staat
een
hele
batterij
met
Suzuki’s
opgesteld.
In
de
bekende
blauw/witte
kleuren
maar
ook
die
van
de
Forward
Trust/Heron
Suzuki’s,
de
zwart/rood/geel
versies.
Tijden
uit
de
zeventiger
jaren
herleven
hier
wederom.
Wat
wel
meteen
opvalt
is
dat
het
Yamaha
Classic
Racing
Team
helaas
niet
meer
aanwezig
is
omdat
het
simpelweg
niet
meer
bestaat.
Ferry
Brouwer
was
overigens
wel
aanwezig
op
Francorchamps
hoewel
ik
hem
deze
dag
niet
tegen
zou
komen.
Er
zijn
de
nodige
interviews
in
de
“Village”
met
onder
andere
Wheatman,
Granath,
Ankoné,
Gallina
en
Hartog.
Er
staat
een
Suzuki
“MotoGP
replica”
waarmee
het
merk
volgend
jaar
zijn
rentree
zal
maken
in
de
hoogste
klasse
van
de
motorsport.
Iets
wat
veel
mensen
toe
zullen
juichen.
Een
ander
opmerkelijke
motor
is
de
SP7
Saroléa,
een
elektrisch
aangedreven
Superbike
motor.
Met
het
oog
op
de
toekomst
zullen
we
maar
zeggen.
Het
is
mij
echter
de
vraag
of
deze
motor
ooit
terug
te
zien
zal
zijn
op
een
klassiek
motorevenement.
Ik
persoonlijk,
en
velen
met
mij,
geloof
namelijk
niet
écht
in
de
toekomst
van
elektronisch
aangedreven
motorsport.
In
verschillende
sessies
zien
we
particuliere
klassieke
motoren
over
de
baan
van
Francorchamps
scheuren.
Vast
en
zeker
een
hele
belevenis
voor
iedereen
die
zich
hiervoor
ingeschreven
heeft.
Er
zijn
ook
nog
races
in
het
ICGP
en
de
BCGP.
Af
en
toe
valt
er
een
lichte
bui
regen
maar
het
blijft
gelukkig
de
meeste
tijd
gewoon
droog.
Waar
de
meeste
mensen
voor
komen
zijn
de
GP
Parades
in
de
middag.
Eerst
stellen
zich
de
zijspancombinaties
voor
op
de
grid
van
het
prachtige
circuit.
Een
mooi
en
uniek
gezicht
om
van
achteren
de
startgrid
te
zien
met
het
uitzicht
op
het
rechte
stuk
en
de
rechts
omhoog
draaiende
bocht
van
Eau
Rouge!
Ook
dat
is
historie
en
nostalgie.
Nadat
de
wereldkampioenen
zich
hebben
laten
fotograferen
starten
de
helden
en
doen
hun
rondjes
over
het
circuit.
Daarna
is
het
de
beurt
aan
de
GP500
coureurs
en
motoren.
Ook
dit
blijft
een
prachtig
gezicht.
Zo’n
ouderwetse
startopstelling,
de
motoren,
de
coureurs,
het
uitzicht
vanaf
de
grid
naar
voren.
Daarbij
nog
het
commentaar
van
Jaap
Timmer
met
uitspraken
als
“nog
1
minuut
tot
de
start”
en
“Startplatz
räumen”.
Het
geeft
je
dat
ouderwetse
gevoel
alsof
je
het
hele
“Continental
Circus”
weer
herleeft.
Prachtig!!
Als
ik
Jaap
deze
woorden
hoor
uitspreken
denk
ik
terug
aan
de
LP
“50
jaar
TT
van
Assen”
uit
1975
waarop
deze
ook
te
horen
zijn.
Daarna
volgt
de
start
van
de
GP500
motoren,
het
geluid,
de
reuk,
de
snelheid,
de
emotie,
de
herinneringen.
Het
blijft
toch
iets
bijzonders,
de
motorsport
uit
(vooral)
de
jaren
zeventig.
Als
je
kijkt
hoe
en
waarmee
de
coureurs
destijds
hun
sport
bedreven,
maar
vooral
op
wat
voor
circuits,
dan
moet
je
wel
veel
respect
hebben
voor
al
deze
mannen
die
destijds
gereden
hebben.
Daarom
hulde
aan
de
coureurs
uit
het
verleden.
Voor
mensen
die
de
glorietijd
van
de
motorsport
nooit
hebben
meegemaakt
een
uitdaging
om
eens
een
keer
te
gaan
kijken.
Overigens
was
het
in
mijn
ogen
een
stuk
minder
druk
als
in
voorgaande
jaren.
Minder
publiek
maar
ook
minder
media.
Waar
het
aan
gelegen
heeft
weet
ik
niet,
misschien
té
weinig
grote
namen
of
té
weinig
GP
klassen?
Organisatorisch
was
er
zoals
altijd
niets
op
aan
te
merken,
dat
is
op
de
Bikers’
Classics
altijd
top.
Ik
ben
er
volgend
jaar
in
ieder
geval
weer
bij,
ik
kan
nooit
genoeg
krijgen
van
dit
“gouden tijdperk” uit de motorsport.